Scurt ghid de control a balantei de verificare lunara

Un bun contabil trebuie sa aiba in vedere ca la sfarsit de luna trebuie in mod obligatoriu sa verifice corectitudinea inregistrarilor efectuate , astfel acesta trebuie sa aiba in vedere urmatoarele :

  • Toate operatiunile inregistrate in contabilitate sa aiba la baza documente justificative;
  • Toate cheltuielile si veniturile sa fie repartizate corect pe conturi;
  • Inregistrarile sa fie facute cronologic si la data corecta de pe documente;
  • Documentele justificative sa fie numerotate corect;

Vom prezenta mai jos 2 metode de verificare a corectitudinii inregistrarilor contabile, metode ce trebuie aplicate in fiecare luna pentru a evita posibile erori ce ar putea aparea mai tarziu.

Prima metoda este analiza in detaliu a fiecarui cont contabil, si anume:

  • Un cont de activ trebuie sa aiba obligatoriu sold initial debitor, iar un cont de pasiv trebuie sa aiba obligatoriu sold initial creditor;
  • In cazul in care un cont are mai multe conturi defalcate, sumele acestora sa corespunda cu valoarea aferenta contului sintetic;
  • Inchiderea lunara a conturilor de venituri si cheltuieli, respectiv si a conturilor de TVA, acestea nu trebuie sa aiba sold final;

 

Ce-a dea doua metoda este reconcilierea datelor din registrele contabile cu documentele interne/externe ale societatii

Pentru conturile de imobilizari , acestea trebuie sa aiba la baza inregistrarea lor in seama documentelor justificative precum facturi sau alte documente similare;

In cazul in care societatea a contractat imprumuturi, trebuie sa se verifice scadentarul si situatiile de rambursare sau contracte de leasing, unde este cazul;

In cazul conturilor de casierie/banca este necesar sa se verifice dispozitiile de incasare si extrasele de banca;

Pentru contul de profit si pierdere sa se verifice situatia vanzarilor cu declaratiile de TVA, situatia salariilor platite cu declaratia 112;

Oana Tomoiaga

 

Articole similare

Comentariul tau aici