Un bun contabil trebuie sa aiba in vedere ca la sfarsit de luna trebuie in mod obligatoriu sa verifice corectitudinea inregistrarilor efectuate , astfel acesta trebuie sa aiba in vedere urmatoarele :
- Toate operatiunile inregistrate in contabilitate sa aiba la baza documente justificative;
- Toate cheltuielile si veniturile sa fie repartizate corect pe conturi;
- Inregistrarile sa fie facute cronologic si la data corecta de pe documente;
- Documentele justificative sa fie numerotate corect;
Vom prezenta mai jos 2 metode de verificare a corectitudinii inregistrarilor contabile, metode ce trebuie aplicate in fiecare luna pentru a evita posibile erori ce ar putea aparea mai tarziu.
Prima metoda este analiza in detaliu a fiecarui cont contabil, si anume:
- Un cont de activ trebuie sa aiba obligatoriu sold initial debitor, iar un cont de pasiv trebuie sa aiba obligatoriu sold initial creditor;
- In cazul in care un cont are mai multe conturi defalcate, sumele acestora sa corespunda cu valoarea aferenta contului sintetic;
- Inchiderea lunara a conturilor de venituri si cheltuieli, respectiv si a conturilor de TVA, acestea nu trebuie sa aiba sold final;
Ce-a dea doua metoda este reconcilierea datelor din registrele contabile cu documentele interne/externe ale societatii
Pentru conturile de imobilizari , acestea trebuie sa aiba la baza inregistrarea lor in seama documentelor justificative precum facturi sau alte documente similare;
In cazul in care societatea a contractat imprumuturi, trebuie sa se verifice scadentarul si situatiile de rambursare sau contracte de leasing, unde este cazul;
In cazul conturilor de casierie/banca este necesar sa se verifice dispozitiile de incasare si extrasele de banca;
Pentru contul de profit si pierdere sa se verifice situatia vanzarilor cu declaratiile de TVA, situatia salariilor platite cu declaratia 112;
Oana Tomoiaga